Huhtikuussa käynnistyneen APPI-hankkeen tavoitteena on vahvistaa aikuisten perustaitoja ja digitaalista osaamista. Mistä kuuden kansanopiston kanssa yhteistyössä toteutettavassa APPI-hankkeessa on tarkemmin kyse?
Monen aikuisen perustaidot kaipaavat kartuttamista
APPI eli aikuisten perustaitojen osaamismerkkien pilotointi kansanopistoissa on yksi monista Suomen kansanopistoissa käynnissä olevista hankkeista, ja se kytkeytyy tiiviisti valtakunnalliseen jatkuvan oppimisen teemaan. Hankkeen taustalla on myös PIAAC 2012 -aikuistaitotutkimus, jonka mukaan yli 10 prosentilla suomalaisista työikäisistä ihmisistä on heikot tai puutteelliset perustaidot arjessa.
Peräpohjolan Opisto halusi olla mukana vastaamassa tähän huomattavaan yhteiskunnalliseen tarpeeseen ja alkoi suunnitella APPI-hanketta päätoteuttajan roolissa. Mukana on lisäksi viisi muuta yhteistyöopistoa – Alkio-opisto, STEP-koulutus, Pohjois-Savon Opisto, Kainuun Opisto sekä Rovala-Opisto.
APPI-hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä on ihmiset, jotka voisivat hyötyä erilaisten monipuolisten perustaitojen kartuttamisesta. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi
- nuoret, joille taidot voivat antaa uutta pontta koulutuksen ja työllistymisen polulla
- työmarkkinoilla suuntaansa etsivät aikuiset
- maahanmuuttajataustaiset ihmiset
- kaikki muut, joiden perustaidot kaipaavat monipuolista kehitystä.
Osaamista voidaan tunnustaa KAPOS-osaamismerkeillä
Opetushallitus on antanut määräyksen kansallisista perustaitojen osaamismerkeistä eli KAPOS-merkeistä. Merkkien avulla voidaan tunnistaa, tunnustaa ja saada näkyväksi esimerkiksi työelämässä tarvittavaa laaja-alaista ja yleistä osaamista. Opetushallitus on määritellyt merkkien osaamisperusteisesti kuvatut osaamistavoitteet ja arviointikriteerit, ja merkkien myöntäjinä voivat toimia vapaan sivistystyön oppilaitokset.
Perustaitoihin kuuluvat esimerkiksi
- digitaidot
- numero- ja taloustaidot
- vuorovaikutus- ja työhyvinvointitaidot.
Merkit vastaavat tarpeeseen kehittää ja uudistaa taitoja elämän ja työuran eri vaiheissa. Ne eivät siis ole vain tavallisia todistuksia vaan virallisesti tunnustettuja tapoja osoittaa omaa osaamista.
Huomattava seikka on, että hyväksytyistä suorituksista ansaittavat osaamismerkit saadaan näkyviin kansalliseen KOSKI-tietovarantoon ja Omaan Opintopolkuun, eli niiden ansaitsemisesta on aidosti hyötyä jatko-opinnoissa ja työelämässä.
Päämääränä koulutusmateriaalin kehittäminen
APPI-hankkeessa kehitetään koulutusmateriaalia, joka perustuu valittujen KAPOS-merkkien osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Materiaalilla pyritään luomaan kaikille koulutuksen järjestäjille yhteinen tapa ja tyyli toteuttaa koulutuksia käytännössä.
Materiaalia kehitettäessä huomioidaan, että osaamismerkit on mahdollista suorittaa kolmella eri polulla:
- Itsenäisen suorittamisen polku
- Ohjatun suorittamisen polku
- Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen polku
Materiaalin suunnittelu toteutetaan yhteistyössä hankkeen kuuden toteuttajan kesken, minkä avulla kaikkien toimijoiden ammattitaitoa päästään hyödyntämään tehokkaasti. Käytännössä materiaalia pilotoidaan hankkeen aikana, ja kehitetään palautteen myötä jatkuvasti eteenpäin. Näin lopputulos vastaa mahdollisimman hyvin sekä kohderyhmän että koulutuksen järjestäjien tarpeita.
Osaamismerkkikoulutusten käytännön toteutus
Koska APPI-hanke on vielä alkuvaiheessa, osaamismerkkikoulutusten käytännön toteutus on vasta suunnittelun asteella. Toteutuksessa huomioidaan aiemmin mainitut kolme osaamispolkua, jotka pilotoidaan kansanopistoissa ympäri Suomen.
Käytännön toteutuksessa olennaista on:
- Hankkeen kohderyhmän kattava tavoittaminen
- Osaavien kouluttajien löytäminen pilotointeja varten
- Eri osaamispolkujen pilotointi ja testaus aidoissa ympäristöissä
- Palautteen kerääminen ja sen hyödyntäminen kehittämistyössä
Tarkempi toimintamalli kehittyy hankkeen edetessä. Syksyyn 2027 mennessä pyrkimyksenä on kuitenkin luoda selkeä malli siitä, miten KAPOS-merkit ja niihin liittyvä toiminta kytketään osaksi opistojen toimintaa. Merkittävä osa hanketta on myös opetushenkilöstön tietotaidon ja osaamisen kehittäminen osaamismerkkien saralla.
Tarkoituksena toimintamallien jalkauttaminen Suomen kansanopistoihin
APPI-hankkeen kehittämistyön tulokset eivät jää vain hankkeessa mukana olevien kuuden toimijan käyttöön, vaan ajatuksena on, että kehitetyt toimintamallit ja materiaalit olisivat laajasti kaikkien kansanopistojen hyödynnettävissä.
Aikuisten perus- ja digitaitojen kehittämistä on edistänyt jo aiemmin Suomen kansanopistoyhdistys, joka on mukana tukemassa ja ohjaamassa hanketta myös nyt. Yhdistys tarjoaa virallisia kanavia, joiden kautta hankkeen prosesseja ja tuloksia voidaan jakaa tiedoksi yhteisesti kaikille Suomen kansanopistoille. Näin hankkeessa tuotettua tietoa ja materiaalia voidaan hyödyntää koko kansanopistokentällä.
Yhteenveto APPI-hankkeen keskeisimmistä elementeistä
- APPI-hanke keskittyy aikuisten perustaitojen osaamismerkkien pilotointiin kansanopistoissa
- Hanke vastaa tarpeeseen kehittää heikossa asemassa olevien aikuisten perustaitoja
- Tavoitteena on saada jo kehitetyt KAPOS-merkit käytäntöön ja osaksi opistojen arkea
- Kohderyhmänä ovat erityisesti aikuiset, jotka kaipaavat perustaitojen kehitystä kouluttautumisen ja työllistymisen mahdollistamiseksi
- Hankkeessa kehitetään koulutusmateriaalia ja toimintamalleja osaamispolulle
- Tulokset ja toimintamallit jaetaan kaikkien kansanopistojen hyödynnettäväksi Suomen Kansanopistoyhdistyksen kanavien kautta
- Peräpohjolan Opisto toimii hankkeen päätoteuttajana, ja mukana on viisi muuta yhteistyökumppania: Alkio-opisto, STEP-koulutus, Pohjois-Savon Opisto, Kainuun Opisto ja Rovala-Opisto.
Lisätietoja APPI-hankkeesta: Piia Ailinpieti
APPI – Aikuisten perustaitojen osaamismerkkien pilotointi kansanopistoissa (R-01763)
- Päätoteuttajana on Peräpohjolan Opisto ja osatoteuttajina Alkio-opisto, STEP-koulutus, Pohjois-Savon Opisto, Kainuun Opisto ja Rovala-Opisto.
- Toteutusaika on 1.4.2025–30.9.2027.
- Kokonaisbudjetti on 884 725 euroa, josta EU-rahoituksen osuus on 707 777 euroa.
- Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) ja rahoittavana viranomaisena toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
