Opiskelijakunta (OpKu)

Osallistu OPKUn toimintaan – vaikuta ja kerrytä osaamista! 

Haluatko vaikuttaa oppilaitoksen asioihin, kehittää yhteisöllisyyttä ja olla mukana järjestämässä tapahtumia? Osallistumalla OPKUn eli opiskelijatoimikunnan toimintaan voit tehdä juuri tätä – ja samalla ansaita 3 osaamispistettä! 

Valitsemalla valinnaisen kurssin: 
Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen – Opiskelija aktiivisena toimijana oppilaitoksessa, voit kerryttää osaamistasi ja saat osallistumisesta 3 osp. 

Mikä on OPKU? 

OPKU on aktiivinen opiskelijatoimikunta, joka edustaa opiskelijoita oppilaitoksessa. Sen tehtävänä on: 

  • Välittää opiskelijoiden näkemyksiä ja toiveita henkilökunnalle ja johdolle 
  • Järjestää tapahtumia, teemailtoja ja hyvinvointia edistävää toimintaa 
  • Edistää yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia 
  • Tuoda esiin kehitysideoita ja hankintatoiveita rehtorille 

Miten toiminta etenee? 

  • Jokaisesta ryhmästä valitaan edustaja opiskelijatoimikuntaan syksyn alussa 
  • Toimintaa tukee opettaja tai ohjaaja, jonka tehtävänä on auttaa järjestäytymisessä ja tukea toimintaa 
  • OPKU toimii viestinviejänä opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä, lisäten avoimuutta ja vuorovaikutusta 
  • Toimintaa tuetaan myös SAKU ry:n koulutuksin ja tapahtumin (esim. opiskelijakuntapäivät) 

Miksi kannattaa osallistua? 

  • Saat 3 osaamispistettä aktiivisesta toiminnasta, jotka voidaan tunnustaa osaksi tutkintoasi 
  • Kehität taitoja, joita tarvitaan työelämässä: viestintä, ryhmätyö, vaikuttaminen 
  • Saat mahdollisuuden vaikuttaa arjen sujumiseen ja opiskelijoiden hyvinvointiin 
  • Tapaat uusia ihmisiä ja olet mukana luomassa merkityksellistä opiskelijakulttuuria 

Liity mukaan – vaikuta, kehity ja kerrytä osaamista! 
Kysy lisää opettajalta, opistokoutsilta tai suoraan opiskelijatoimikunnan jäseneltä.