Etusivu » Opiskelijalle » Opiskelijakunta (OpKu)
Opiskelijakunta (OpKu)
Osallistu OPKUn toimintaan – vaikuta ja kerrytä osaamista!
Haluatko vaikuttaa oppilaitoksen asioihin, kehittää yhteisöllisyyttä ja olla mukana järjestämässä tapahtumia? Osallistumalla OPKUn eli opiskelijatoimikunnan toimintaan voit tehdä juuri tätä – ja samalla ansaita 3 osaamispistettä!
✅ Valitsemalla valinnaisen kurssin:
Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen – Opiskelija aktiivisena toimijana oppilaitoksessa, voit kerryttää osaamistasi ja saat osallistumisesta 3 osp.
Mikä on OPKU?
OPKU on aktiivinen opiskelijatoimikunta, joka edustaa opiskelijoita oppilaitoksessa. Sen tehtävänä on:
- Välittää opiskelijoiden näkemyksiä ja toiveita henkilökunnalle ja johdolle
- Järjestää tapahtumia, teemailtoja ja hyvinvointia edistävää toimintaa
- Edistää yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia
- Tuoda esiin kehitysideoita ja hankintatoiveita rehtorille
Miten toiminta etenee?
- Jokaisesta ryhmästä valitaan edustaja opiskelijatoimikuntaan syksyn alussa
- Toimintaa tukee opettaja tai ohjaaja, jonka tehtävänä on auttaa järjestäytymisessä ja tukea toimintaa
- OPKU toimii viestinviejänä opiskelijoiden ja henkilökunnan välillä, lisäten avoimuutta ja vuorovaikutusta
- Toimintaa tuetaan myös SAKU ry:n koulutuksin ja tapahtumin (esim. opiskelijakuntapäivät)
Miksi kannattaa osallistua?
- Saat 3 osaamispistettä aktiivisesta toiminnasta, jotka voidaan tunnustaa osaksi tutkintoasi
- Kehität taitoja, joita tarvitaan työelämässä: viestintä, ryhmätyö, vaikuttaminen
- Saat mahdollisuuden vaikuttaa arjen sujumiseen ja opiskelijoiden hyvinvointiin
- Tapaat uusia ihmisiä ja olet mukana luomassa merkityksellistä opiskelijakulttuuria
Liity mukaan – vaikuta, kehity ja kerrytä osaamista!
Kysy lisää opettajalta, opistokoutsilta tai suoraan opiskelijatoimikunnan jäseneltä.