Kysyimme tekoälyltä, mikä on kielitsemppari ja tekoäly vastasi näin:
”Kielitsemppari on henkilö, joka tukee ja kannustaa maahanmuuttajia ja muita vieraskielisiä työntekijöitä suomen kielen oppimisessa työpaikalla. Kielitsemppari voi auttaa esimerkiksi työtehtävien ohjeistamisessa, kielen harjoittelussa ja kulttuuristen erojen ymmärtämisessä. Tämä rooli on erityisen tärkeä monikulttuurisissa työyhteisöissä, joissa kielitaito voi olla avain sujuvaan yhteistyöhön ja työhyvinvointiin.”
Tekoälyn vastaus yllätti positiivisesti, sillä se antoi suoran vastauksen kysymykseemme. Google-haun tulokset keskittyivät lähinnä eri lähteisiin koulutsempparista.
Tukea, ohjausta ja verkostoja työelämän kielitsemppareille
Peräpohjolan Opisto on mukana Monimuotoinen lappilainen työelämä -hankkeessa, jossa kehitämme muun muassa kielituettuja siirtymävaiheen koulutuksia maahanmuuttajataustaisille henkilöille. Tavoitteenamme on tukea opiskelijoiden sujuvaa siirtymistä koulutuksesta työelämään vahvistamalla maahanmuuttajien kieli- ja työelämätaitoja sekä edistämällä monikulttuurisuutta työyhteisöissä. Osana tätä kehitystyötä olemme pilotoineet kielitsemppari-konseptia, joka tukee työyhteisöjä monikielisyyden ja kielitietoisen ohjausosaamisen kehittämisessä.
Kevään 2025 aikana olemme toteuttaneet kielitsempparitoimintaa opiskelijoiden työelämäjaksojen yhteydessä erityisesti kasvatus- ja ohjausalan työpaikoilla. Käytännössä kehittäjäopettajamme tarjoaa tukea työpaikkaohjaajille, jotka ohjaavat maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita arjen työtehtävissä.
Tukeaksemme työpaikkaohjaajien kieli- ja kulttuuritietoista osaamista olemme järjestäneet Meri-Lapin varhaiskasvatuksen kielitsemppareille viisi verkostoitumistapaamista lukuvuoden 2024–2025 aikana. Tapaamisten teemoina ovat olleet muun muassa työelämässä oppimisen käytännöt, kieli- ja kulttuuritietoinen ohjaus, ammattitaitovaatimukset sekä erityistä ohjausta tarvitsevien opiskelijoiden tukeminen. Näissä tapaamisissa osallistujat ovat päässeet jakamaan kokemuksia, oppimaan toisiltaan ja vahvistamaan omaa ohjausosaamistaan.
Kaiken kaikkiaan toiminnan tavoitteena on vahvistaa ohjaajien valmiuksia kielitietoiseen ja kulttuurisesti sensitiiviseen ohjaamiseen sekä lisätä ymmärrystä kielen merkityksestä oppimisen ja työyhteisöön kiinnittymisen kannalta.
Kielitsempparin tärkeimmät taidot työyhteisössä
Tekoälyä pyydettiin kuvailemaan kielitsempparin taitoja ja se arvioi tärkeimmiksi taidoiksi erityisesti kielellisen ja kulttuurisen tuen vieraskieliselle henkilölle työyhteisössä.
Keskeisimmiksi taidoiksi lueteltiin seuraavat asiat:
- Kielitaito: Erinomainen suomen kielen taito sekä hyvä ymmärrys maahanmuuttajien äidinkielestä ja kulttuurista.
- Kommunikointitaidot: Kyky selittää asioita selkeästi ja ymmärrettävästi, sekä kuunnella ja ymmärtää toisen näkökulmaa.
- Empatia: Ymmärrys ja myötätunto maahanmuuttajien haasteita kohtaan, sekä halu auttaa heitä sopeutumaan uuteen ympäristöön.
- Kärsivällisyys: Valmius työskennellä pitkäjänteisesti ja tukea oppimista rauhallisesti ja kannustavasti.
- Kulttuurienvälinen osaaminen: Taito ymmärtää ja arvostaa erilaisia kulttuureja ja niiden vaikutusta työskentelytapoihin ja viestintään.
- Motivointikyky: Kyky innostaa ja motivoida maahanmuuttajia käyttämään ja kehittämään suomen kielen taitojaan. (Sterk 2025; cvmaker 2021)
Tekoälyn mielestä näillä taidoilla kielitsemppari auttaa vieraskielistä integroitumaan työyhteisöön. Monet näistä edellä mainituista taidoista ovat tärkeitä, mutta erinomaisen suomen kielen taidon vaatimuksesta, emme ole samaa mieltä tekoälyn kanssa. Paljon tärkeämpänä asiana koemme kommunikointitaidon selkeään ja ymmärrettävään kieleen, ja haluun olla vieraskielisen työntekijän tai opiskelijan tukena ja motivaattorina.
Vinkkejä perehdytysprosessiin
Kielitietoinen perehdyttäminen ja ohjaus on tulevaisuudessa tarpeen alalla kuin alalla. Hyvä perehdytys luo pohjan onnistuneelle työsuhteelle ja auttaa vieraskielistä työntekijää sopeutumaan uuteen työympäristöön. (Lappalainen 2021) Vieraskielisen henkilön perehdyttäminen työpaikalla vaatii erityistä tukea ja huomiota. Tässä muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa perehdytysprosessissa. (Ohjaan.fi 2025)
- Selkeä viestintä: Käytä selkeää ja yksinkertaista kieltä. Varmista, että perehdytettävä ymmärtää ohjeet pyytämällä häntä kertomaan ne omin sanoin.
- Visuaaliset apuvälineet: Käytä kuvia, kaavioita ja muita visuaalisia apuvälineitä selittämään työtehtäviä ja prosesseja.
- Kulttuurinen ymmärrys: Ole tietoinen kulttuurieroista ja kunnioita niitä. Selitä työpaikan käytännöt ja odotukset, jotka saattavat poiketa perehdytettävän kotimaan käytännöistä.
- Rauhallinen ympäristö: Järjestä perehdytykset rauhallisessa ympäristössä, jotta ylimääräinen hälinä ei vaikeuta ymmärtämistä.
- Jatkuva tuki: Tarjoa jatkuvaa tukea ja ole valmis vastaamaan kysymyksiin myös perehdytyksen jälkeen. Toistuva kertaus auttaa omaksumaan uudet asiat.
- Sosiaalinen integraatio: Kannusta vieraskielistä osallistumaan työyhteisön sosiaalisiin tilanteisiin, kuten taukoihin ja kokouksiin, jotta hän tuntee itsensä osaksi yhteisöä.
- Kielitsemppari: Nimeä työyhteisöstä kielitsemppari, joka voi auttaa kielen harjoittelussa ja tukea päivittäisissä työtehtävissä.
Näillä vinkeillä pääsee alkuun, mutta heräsikö sinulla kysymyksiä liittyen vieraskielisten perehdyttämiseen tai ohjaamiseen työpaikallasi?
Olisitteko kiinnostuneita pilotoimaan kielitsempparitoimintaa teidän työyhteisöönne? Ota yhteyttä Leenaan!
- Piia Ailinpieti, projektipäällikkö
Peräpohjolan Opisto - Leena Parkkila, projektisuunnittelija
Peräpohjolan Opisto
Monimuotoinen lappilainen työelämä -hanke (S30524)
- Päätoteuttajana on Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia ja osatoteuttajina Lapin yliopisto, Peräpohjolan Opisto, REDU ja Lapin ammattikorkeakoulu.
- Toteutusaika on 1.1.2024-31.8.2026.
- Kokonaisbudjetti on 1 198 849 €, josta EU-rahoituksen osuus on 959 079 €.
- Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) ja rahoittavana viranomaisena toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Lähteet
- Copilot. (2025). Keskustelu tekoälyn kanssa. Viitattu 17.6.2025.
- cvmaker. (2021). Oletko monikielinen? Esittele kielitaitojasi CV:ssä ja tee vaikutus mahdollisiin työnantajiin – CVmaker.fi, Viitattu 17.6.2025.
- Lappalainen. S. (2021). Kulttuurisen monimuotoisuuden huomioiminen perehdytyksessä. OSSI2-hanke (Osaajat töihin, ERS-rahoitteinen hanke). Viitattu 18.6.2025 https://osaamisenpaikka.fi/wp-content/uploads/2021/10/Kulttuurisen-monimuotoisuuden-huomioiminen-perehdytyksessa-ERS-pohja-1.pdf.
- Ohjaan.fi. (2025). Vieraskielisen työhön ja työyhteisöön perehdyttäminen. Viitattu 18.6.2025 https://ohjaan.fi/ohjaamme/kielitietoinen-ja-monikulttuurinen-ohjaus/vieraskielisen-tyohon-ja-tyoyhteisoon-perehdyttaminen/.
- Sterk, R. (2025) Kielitaito CV:ssä: Näin mainitset osaamasi kielet, viitattu 17.6.2025 https://cvtekija.fi/blog/kielitaito-cv