Peräpohjolan Opistolla käynnistyi kuluvan vuoden tammikuussa varhaiskasvatukseen pätevöittävä täydennyskoulutus (Jotpa), jonka opiskelijat voivat pätevöityä lastenohjaajiksi oman työnsä ohessa. Tässä blogitekstissä opiskelija Kaili Nousiainen avaa kokemuksiaan koulutuksesta sekä taustaansa Virosta Suomeen muuttaneena varhaiskasvatuksen ammattilaisena.
Vuosituhannen lopulla Virosta Suomeen au pair -tehtäviin
Kaili Nousiainen on syntynyt Virossa, jossa hän päätyi opiskelemaan lastentarhaopettajaksi, sillä työ lasten parissa kiinnosti kovasti. Nousiainen tuli ensimmäisen kerran Suomeen au pairiksi vuonna 1999, ja hän päätyi tekemään opintojensa viimeisen loppuharjoittelun samassa perheessä.
Virossa hankittu lastentarhaopettajakoulutus ei kuitenkaan Nousiaisen yllätykseksi vastannut samaa pätevyyttä Suomessa. Seuraavat vuodet hän vietti Suomessa perheen perustamisen ohessa eri alojen töitä kokeillen ja miettien, miten voisi hyödyntää osaamistaan uudessa maassa.
”Au pair -tehtävieni jälkeen en voinut suorittaa varhaiskasvatuksen opettajan tutkintoa yliopistossa täällä, sillä suomen kielen taitoni ei ollut vielä kehittynyt tarpeeksi. Päädyin opiskelemaan ravintolakokiksi, ja tein vuosien aikana myös siivoojan töitä. Halusin kuitenkin taas ennen pitkää töihin lasten pariin, ja pääsin tekemään päiväkodeissa sijaisuuksia – kokemus lasten kanssa työskentelystä katsottiin onneksi eduksi. Olen ollut töissä elokuusta 2010 lähtien Keminmaan kunnalla päiväkodissa päiväkodinapulaisena.”
Peräpohjolan Opistosta löytyi sopiva koulutus kohti lastenohjaajan töitä
Nousiainen löysi Peräpohjolan Opiston Jotpa-opinnot viime vuoden kesällä. Hän päätyi ottamaan yhteyttä kuultuaan, että opistolla on tarjolla kattavasti erilaisia kasvatus- ja ohjausalan koulutuksia.
”Tiedustelin täältä, miten voisin päivittää lastentarhaopettajakoulustani vastaamaan Suomen edellytyksiä. Kuulin, että opistolla oli alkamassa viime syksynä varhaiskasvatukseen pätevöittävä täydennyskoulutus, jonka kautta voisin pätevöityä lastenohjaajaksi. Koulutus kuulosti kuin minulle tehdyltä, ja haastattelujen jälkeen pääsin aloittamaan opinnot tämän vuoden tammikuussa.”
Nousiainen on nyt ehtinyt opiskella kolme neljäsosaa koulutuksen suunnitellusta vuoden pituudesta, eli tarkoitus olisi valmistua vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa. Opinnot etenevät tälläkin hetkellä työn ohella, eli tehtäviä ja harjoitteluja tulee tehtyä sopivasti arkeen yhdistettynä.
”Töiden ja opintojen yhteen sovittaminen on onnistunut koulutuksen joustavuuden takia hyvin. Liian tiukkoja aikatauluja ei ole, vaan opiskelijoiden työt, perhe-elämä ja muut elämäntilanteet otetaan hienosti huomioon. Toki välillä töiden ja opiskelujen kuorma näkyy pienenä kiireenä ja väsymyksenä, mutta kokonaisuutta ei onneksi tarvitse painaa kaasu pohjassa läpi vaan omaan tahtiin.”
Jotpa tarjoaa uutta kokeneellekin ammattilaiselle
Nousiaisella on ehtinyt kertyä uransa aikana jo vuosien kokemus varhaiskasvatuksesta ja lasten kanssa työskentelystä, mutta Jotpa-koulutus on silti tarjonnut uusia oppeja ja ideoita työelämään. Keskeinen rooli on käytännön harjoitteluilla, joista kaksi oli keväällä ja syksyllä edessä ovat vielä toiset kaksi.
”Vaikka lastenohjaajakoulutus on juuri sitä, mitä teen jo työni puolesta päivittäin, se on tarjonnut myös runsaasti uusia ajatuksia ja taitoja nykypäivän varhaiskasvatukseen. Mielenkiintoista on ollut esimerkiksi erilaisten leikkiympäristöjen rakentelu ja toiminnan suunnittelu nykypäivän raameissa mahdollisimman monipuoliseksi.”
Digitaalisten pelien ja leikkien määrä on Nousiaisen mukaan kasvanut viime vuosina huimasti, ja teknologiaa hyödynnetään arjessa paljon. Hän on huomannut, että lapset itse osaavat käyttää joitain laitteita jo aikuisia paremmin.
”Sen lisäksi olen huomannut, että lasten mielipiteitä kuunnellaan toiminnan suunnittelussa ja opetus- ja ohjaustyössä, ja myös perheitä otetaan mukaan aktiviteetteihin. Tämän päälle on ollut mielenkiintoista oman taustani puolesta, miten erilaiset säännökset ja lakiasiat toimivat Suomessa varhaiskasvatuksen piirissä.”
Opetuspäivät ovat koulutuksen kohokohtia
Jotpa-koulutuksen aloitti Nousiaisen kanssa samaan aikaan vajaat 10 opiskelijatoveria, joilla oli esimerkiksi perhepäivähoitajan taustaa, mutta jokin osa pätevyydestä puuttui. Koulutukseen sisältyy opetusta kerran kuukaudessa viikonloppuisin.
”Meillä on ollut Jotpassa mahtava opiskelijaporukka, jonka yhteishenki on korostunut, kun olemme päässeet lähiopetuspäivinä yhdessä opistolle. Vertaisopiskelijat ovat olleet tärkeä ja ymmärtävä tuki, ja olemme onneksi voineet viestitellä etänäkin WhatsApp-ryhmässä, kun mieleen on tullut askarruttavia kysymyksiä. Viikoittain annamme opettajille myös videopalautetta, jotta opettajat tietävät etänäkin, missä mennään.”
Myös opettajat ja muu henkilökunta saavat Nousiaiselta tietysti kiitosta.
”Jo ensimmäisinä päivinä tiesin, että tulossa on hieno vuosi, kun kaikki Peräpohjolan Opiston opettajat olivat niin kannustavia ja samalla rentoja. Myös muut tapaamani henkilökunnan jäsenet ovat olleet tosi mukavia.”
Edessä siintävät oman alan työt tai jatkokoulutus tuoreella pätevyydellä
Tulevaisuudensuunnitelmikseen Nousiainen toteaa, että oman alan vakituiset työt kiinnostavat, ja pian taskusta löytyy se Suomessakin hyväksytty lastenohjaajan pätevyys.
”Oman alan työpaikkaa varten on tärkeää, että kohta minulla on taskussa todistus, jolla voin mennä töihin mihin kuntaan tai kaupunkiin tahansa. Toisaalta voin jatkaa tämän myötä myös opiskelemaan lisää vaikkapa sosionomiopintoihin, eli jatko on siinä mielessä vielä avoin. Suosittelen Jotpaa kyllä kaikille, jos uuden opiskeluun ja pätevyyden hankkimiseen on vähänkään halua ja jaksamista töiden ohella.”
Peräpohjolan Opistolta Nousiainen jää opintojen jälkeen kaipaamaan ihania yhteisiä viikonloppuopiskelupäiviä, joiden aikana sai itsekin heittäytyä lapsiksi piirrellen ja musisoiden.
”Tykkään eläytyä, ja siihen kannustan nyt ja tulevaisuudessa myös muita – sekä lapsia että aikuisia. Vaikka lapset saattavat olla hieman arkoja heittäytymään eri leikkeihin ja esityksiin mukaan, kun aikuinen tekee, lapsetkin uskaltavat!”
Jotpa – Varhaiskasvatukseen pätevöittävä täydennyskoulutus
- Koulutuksessa on mahdollista saada lastenohjaajan pätevyys, mikä mahdollistaa työskentelyn muun muassa päiväkodin työntekijänä, avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa sekä perhetoiminnan eri työmuodoissa.
- Pätevöittävät opinnot toteutetaan yhteistyössä päiväkotien kanssa, jolloin työelämässä olevat voivat suorittaa tutkinnon osat osana työtään.
Haemme perhepäivähoitajia lokakuussa alkavaan täydennyskoulutukseen!
Järjestämme syksyllä 2024 täydennyskoulutuksen perhepäivähoitajille. Koulutuksessa perhepäivähoitaja voi pätevöityä lastenohjaajaksi varhaiskasvatukseen. Käytännössä se tarkoittaa yhden puuttuvan tutkinnon osan suorittamista kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnosta (lastenohjaaja). Tutkinnon osa on nimeltään Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen (30 osp).
Pätevöittävät opinnot on mahdollista suorittaa oman varhaiskasvatukseen liittyvän työn ohessa.
Opinnot toteutetaan etänä Teamsissä:
- pe 4.10. klo 16-20
- la 26.10. klo 9-16
- pe 15.11. klo 16-20
- la 16.11. klo 9-16.
Opetuksen lisäksi koulutus sisältää itsenäisiä tehtäviä Moodlessa.
Teamsin ja Moodlen käyttöön perehdytetään ensiksi yhdessä opettajan kanssa.
Perhepäivähoitajalla tulee olla kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto perhepäivähoidon osaamisalasta.
Koulutus on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.