Peräpohjolan Opistolla koulutetaan jatkuvasti koulunkäynninohjaajia, jotka toimivat valmistuttuaan kouluissa monipuolisissa ohjaustehtävissä sekä luokissa että niiden ulkopuolella.
Koulunkäynninohjaajaksi työllistymistä varten opiskellaan ammatillinen kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto, jonka opetusosuudet voi suorittaa etänä. Pätevyyden voi opiskella itselleen jo noin vuodessa, ja valmistumisen jälkeen odottaa erinomainen työllisyystilanne.
Millaisia sisältöjä ohjaajakoulutuksessa käsitellään, ja miten käytännön oppiminen tapahtuu etäopiskelussa?
Erityisen tuen tarpeet ovat kasvava ilmiö koulumaailmassa
Peräpohjolan Opiston koulunkäynninohjaajakoulutuksessa käsitellään opettaja Eeva Liisanantin mukaan laajasti koulumaailmassa vastaantulevia sisältöjä, ilmiöitä ja tilanteita.
”Puhumme koulutuksessa nimensä mukaisesti paljon oppimisprosesseista koulussa sekä siitä, millaisilla menetelmillä sitä voidaan ohjata. Yksi tutkinnon osista keskittyy pelkästään erilaisen tuen tarpeisiin, jotka ovat nykypäivänä hyvin keskeinen osa koulunkäynninohjaajan työtä. Käsittelemme esimerkiksi oppimisvaikeuksia, nepsy-asioita ja kehityshäiriöitä, eli kokonaisuus on hyvin kattava.”
Koulunkäynninohjaajille kuuluu peruskoulussa opetuksen avustamisen lisäksi tyypillisesti myös aamu- ja iltapäivätoimintaa, josta koulunkäynninohjaajat vastaavat pääosin itse.
”Yleensä koulunkäynninohjaaja on luokassa opettajan kaverina avustamassa, kun taas aamu- ja iltapäiväkerhoissa ohjaajat saavat suunnitella kaiken toiminnan alusta lähtien. Ohjaajat voivat rakentaa ulkoiluiden ja välipalojen ympärille esimerkiksi kädentaitotuokioita, askartelujuttuja ja pelejä, ja ne tarjoavat mukavaa vastapainoa luokissa tapahtuvalle opetukselle.”
Teoriaa yhdistetään käytäntöön monilla työelämäjaksoilla
Koulunkäynninohjaajakoulutuksen teoriajaksoilla pyritään rakentamaan ymmärrystä siitä, mitä oppiminen ja sen haasteet laajassa kuvassa ovat. Näin opiskelijat saavat pätevyytensä taustalle laajempaa ymmärrystä ohjauksesta teoriatasolla.
Opettaja Liisanantin mukaan opiskelijat pääsevät viemään teoriasisältöjä käytäntöön työelämäjaksoilla, ja koulutuksessa painottuukin vahvasti käytännön oppiminen eri kouluissa.
”Iso osa koulutusta on työelämäjaksot, joissa opiskelijat oppivat ohjaustyöstä käytännössä työpaikoilla ja näkevät, millaista ohjaajan arki on konkreettisesti. Koulumaailmassa tulee toki luonnollisesti vastaan hyvin paljon myös teoriasisältöjen ulkopuolisia aiheita, ja jokainen koulu on omanlaisensa.”
Peruskoulujen lisäksi koulunkäynninohjaajia palkataan tänä päivänä yhä enemmän myös toisen asteen oppilaitoksiin.
”Erityisen tuen tarve on nostanut päätään myös toisella asteella, ja opiskelijamme ovat suorittaneet työelämäjaksojaan myös esimerkiksi ammattikouluissa. Koulutus antaa siis valmiuksia myös toisella asteella työskentelyyn ala- ja yläkoulujen lisäksi.”
Mutta millaista on opiskella koulunkäynninohjaajaksi lähes täysin etänä?
Liisanantti kertoo, että tutkinto on mahdollista opiskella itselleen lähes täysin muualta käsin. Opetus tapahtuu pääosin Teams-sovelluksella, ja käytössä on lisäksi Moodle-alusta, josta löytyy kurssikokonaisuudet materiaaleineen ja tehtävineen.
”Lähiopetuksena meillä on ainoastaan ensiapu- sekä hygieniapassikoulutukset – muuten opetus tapahtuu etänä tai hybridimallissa, jossa halukkaat saavat tulla paikan päälle.”
Etänä opiskelu ei kuitenkaan tietenkään tarkoita, että opiskelijat istuvat hiljaa ruutujen toisella puolella opettajan luennoidessa. Koulutukseen sisältyy paljon esimerkiksi ryhmätöitä, ja lisäksi harjoituksiin kuuluu muutenkin paljon keskustelua ja yhdessä oppimista.
Suurin etu etäopiskelussa on Liisanantin mukaan se, että opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus opiskella kaukaakin.
”Tällä hetkellä meillä on useampi opiskelija esimerkiksi Oulun seudulta. Etäopiskellessa ei tarvitse miettiä vaikkapa kulkemisia, eikä haittaa, vaikka räntää tulisi vaakasuorassa ulkona, vaan opiskella voi kätevästi kotoa tai missä sattuukin olemaan. Lähiopetukseen verrattuna myös tehtäviä voi tehdä vähän rennommin omaan tahtiin.”
Päteviä ohjaajia alan töihin
Opiskelijat sijoittuvat Liisanantin mukaan työelämään hyvin. Kaikkiaan Peräpohjolan Opistolla opiskelleista koulunkäynninohjaajista tulee työpaikoilta todella hyvää palautetta.
”Työelämäpalaute on todella positiivista, ja olemme kuulleet opiskelijoiden olevan päteviä ja hoitavan hyvin hommansa. Osa vasta valmistuvista on saanut jo töitä, ja työllisyystilanne on yleisesti oikein hyvä.”
Liisanantti kertoo lopuksi, että opiskelijoilla ehtii usein muodostua tunneside myös koulujen oppilaisiin jo lyhyillä työelämäjaksoilla. Ohjaajien merkityksellisyys on ollut palkitsevaa huomata.
”Yleisesti ehkä ohjaajaopiskelijoita eniten yllättänyt asia on, että jo parin kuukauden työssäoppimisen jälkeen koulujen oppilaisiin on ehtinyt kiintyä. Sen vuoksi työssäoppimisesta lähtiessä ilmassa vallitsee usein suuri molemminpuolinen haikeus. On ollut hienoa, että työyhteisöön pääsemisen lisäksi opiskelijat ovat ehtineet tutustua myös itse oppilaisiin, jotka ovat työssäoppimisjakson loputtua antaneet opiskelijoille esimerkiksi läksiäiskortteja. Viimeistään siitä huomaa, että koulunkäynninohjaajan työllä on suuri merkitys.”
Miksi koulunkäynninohjaajaksi kannattaa tulla opiskelemaan Peräpohjolan Opistolle?
- Työllisyystilanne on erinomainen, ja ammatin voi opiskella melko lyhyessä ajassa eli reilussa vuodessa.
- Etänä suoritettava koulutus mahdollistaa opiskelun mistä tahansa.
- Koulutuksessa on hyvä ja lämmin henki, jossa pieni opiskelijayhteisö tukee toinen toistaan.
- Koulutukseen hakeutuu myös muita ihmisiä, jotka ovat luonteeltaan auttavaisia ja toisia tukevia.