Peräpohjolan Opistolle on mahdollisuus hakea tänäkin keväänä yhteishaun kautta. Valittavana on kaksi osaamisalaa:
– Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
– Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Maria Niskanen aloitti nuoriso- ja yhteisöohjaajaopinnot vuoden 2022 syksyllä. Nuoriso- ja yhteisöohjaajan työssä käsitellään laajasti ihmisen kasvuun, kehitykseen, elämänkaareen, sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä kulttuuriin ja yhteiskunnan rakenteisiin liittyviä aiheita.
Tässä artikkelissa Maria kertoo ajatuksiaan yhteishausta sekä puolentoista vuoden aikana kertyneistä kokemuksistaan opistolla.
Opintopolun kautta pääsykokeisiin
Maria sai tietää Peräpohjolan Opistosta ensimmäisen kerran yläkoululla järjestetyssä toisen asteen esittelytapahtumassa.
”Koulullamme pidettiin esittelyjä jatko-opintomahdollisuuksista, ja minulle oli tuolloin vielä auki, minne haluaisin hakea ja mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä. Peräpohjolan Opisto säväytti omalla esityksellään, ja hain koulutustarjonnasta vielä lisätietoa somen kautta. Päädyin laittamaan yhteishakuun sekä ensimmäiseksi että toiseksi vaihtoehdoksi PPO:n.”
Hakuprosessissa oli peruskoululaiselle paljon uutta, eikä pieneltä stressiltäkään vältytty. Maria kuitenkin kertoo yhteishaun onnistuneen lopulta hyvin vaivattomasti Opintopolussa. Mutta mitä itse pääsykoe piti sisällään?
”PPO:n ammattiopinnoissa eli niin lastenohjaaja- kuin nuoriso- ja yhteisöohjaajan koulutuksissa sekä itse työelämässä tarvitaan aika paljon heittäytymistä. Tätä testattiin hieman jo pääsykokeissa.
Yhdessä tehtävässä minun piti esittää opettajien edessä puhe kuvitteellisille oppilaille ja sen lisäksi piirtää sekä näyttää joitakin liikuntasuorituksia. Myös laulaa sai, jos halusi! Toki näiden lisäksi oli ihan normaaleja kysymyksiä, joilla punnittiin persoonaani ja kiinnostustani alaa kohtaan. Tuntui hyvältä, kun minut valittiin – enää ei tarvinnut stressata, mihin peruskoulusta jatkaisin.”
Uusia kokemuksia puhtaalta pöydältä
Ennen opintojen alkamista Maria ajatteli saavansa aloittaa uudessa opinahjossa aivan nollista peruskoulun jälkeen.
”Toivoin saavani kasan kavereita ja lupaavan startin itse opintoihin. Vaikka en tuntenut täältä ketään entuudestaan, PPO:lla oli alusta asti tosi vastaanottavainen ja lämmin meininki, ja alakin tuntui jo alussa oikealta.
Ensimmäisinä viikkoina koulutuksessa oli tietysti hieman totuttelemista, sillä se sisältää peruskouluun verrattuna aika paljon eroavaisuuksia. Pääsin opiskelun makuun kuitenkin tosi nopeasti kiinni, ja myös ystäviä olen saanut mahdottomasti eri puolelta Suomea – ja tietysti roppakaupalla uusia kokemuksia.”
Teorian ja käytännön yhdistämistä oman aikataulun mukaan
”Opiskelu on hyvin monipuolista, ja käsittelemme hyvin laaja-alaisesti nuoriin ja ammattitaitoon liittyviä aiheita sekä teoriassa että käytännössä. Luokissa opiskelemme perinteiseen tapaan teoriasisältöjä, ja sen jälkeen saatamme tehdä ulkona erilaisia harjoituksia leikkien tai vaikkapa teemavalokuvausten merkeissä. Käytännön tekemistä yhdistellään siis kiinnostavasti perinteiseen opiskeluun.”
Tehtäväpaketteja ja kokonaisuuksia saa suorittaa omalla tahdilla, eli opiskelijoiden ei tarvitse ottaa kovia paineita aikarajoista.
”Rytmi on itselleni tosi mieluisa, ja saan apua ja tukea aina tarvittaessa. Koska jokainen opiskelee oman kalenterinsa mukaan, myös ryhmämme koko vaihtelee ja samassa luokassa saattaa olla eri vuosina aloittaneita opiskelijoita. Jatkuvassa haussa tänne voi hakea mihin aikaan vuodesta tahansa, ja porukan vaihtelu rikastaa mielestäni tunnelmaa täällä.”
Tapahtumat ja reissut tasapainottavat opiskelupäiviä
Maria toimii opiskelijan roolinsa lisäksi opistolla myös oppilaskunta-aktiivina.
”Olen tällä hetkellä oppilaskunnan puheenjohtaja, ja tehtäviini kuuluu oppilaskunnan kokousten vetäminen sekä niihin liittyvä ideointi. PPO:lla järjestetään paljon erilaisia tapahtumia, ja niissä oppilaskunnan jäsenet ovat aktiivisessa roolissa.
Esimerkiksi Yhessä-hankkeessa järjestimme talvipäivän, jossa paistoimme muurikkalettuja. Olemme ideoineet myös teemapäiviä, kuten vaikkapa ystävänpäivän valokuvauksen, pyjamapäivän sekä suositun pinssipajan, jossa teimme itse positiivisuuteen ja jouluun liittyviä pinssejä. Keksimme siis jatkuvasti kaikenlaista yhteisöllistä tekemistä.”
Nuoriso- ja yhteisöohjaajan koulutukseen kuuluu olennaisena osana myös matkat ja leirit.
”Omasta mielestäni parhaimpia kokemuksia täällä ovat olleet erilaiset reissut ja leirit. Meillä oli esimerkiksi todella mukava leiri Kuusamossa, jossa pääsimme opettelemaan erilaisia leirielämään liittyviä taitoja. Kävimme myös laskettelemassa Aavasaksalla, mikä sekin oli upea kokemus tällä porukalla.”
Nuoriso- ja yhteisöohjaajan opinnot avaavat oven moneen työpaikkaan
Nuoriso- ja yhteisöohjaus on ohjaus-, opastus- ja tukityötä eri-ikäisten ja kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten parissa. Tutkinto antaa opiskelijalle pätevyyden työskennellä muun muassa kaupungin tai kunnan nuorisotoimessa, etsivässä nuorisotyössä sekä nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden parissa.
Maria on opiskellut nyt noin puolitoista vuotta, ja tarkoituksena on saattaa opinnot päätökseen kuluvan vuoden joulukuussa. Vajaa vuosi on siis vielä edessä. Tulevaisuuden työpaikka on vielä mietinnässä, mutta yhdestä asiasta hän on varma.
”Nuoriso- ja yhteisöohjaajan opinnoista voi suuntautua tosi moneen paikkaan. Omalla kohdallani haavetyöpaikka on vielä kysymysmerkki – pääasia kuitenkin on, että pääsen työskentelemään nuorten kanssa ja käsittelemään monipuolisesti nuorten asioita. Yhtenä suunnitelmanani on jatkaa valmistuttuani sosionomiopintoihin Ouluun.”
Maria, miksi muidenkin kannattaa hakea yhteishaussa Peräpohjolan Opistolle?
- PPO on mahtava yhteisö ja joukko erilaisia ihmisiä eri kulttuureista.
- Opiskelu on erittäin monipuolista, ja opettajat ovat ihania sekä ammattitaitoisia.
- Miljöökin on upea – näin talvella opiston pihapiiri on suorastaan winter wonderland!
- Koulutukseen saa tulla rennoin ja avoimin mielin, ja kaikille löytyy varmasti sopiva polku eteenpäin.
- Kysyä saa aina, eikä mitään aihetta tarvitse stressata tai empiä yksin!